dinsdag 8 juni 2010

Materiaalkeuze

De Sportslady heb ik, gezien de weersomstandigheden, omgewisseld voor de Light Speed.
Naakte fiets vs alles er op en er aan (van verlichting over bagagedrager tot -niet te onderschatten- spatborden voor en achter)
Fietst iets trager, dus iets langer onderweg, maar wel comfortabeler bij regenweer.
Gisteravond een fietstas gevuld met reserve alles : schoenen, sokken, kleren, ondergoed. Met daar bovenop regenjas en regenbroek. Kortom het soort bagage waarmee ik in de zomer van 2008 het weer trotseerde op fietsvakantie in Ierland.
Twee straten ver ging het mis.
Nadat ik voorzichtig via de goot de file voorbijreed, hoorde ik plots 'kloink, kloink', telkens mijn achterwiel ronddraaide.

Even gecheckt of de fietstas op één of andere manier tegen het wiel tikte, maar die zat keurig vast op de bagagedrager.
Drie straten ver sta ik voor de gesloten deur van de fietsenwinkel.
Openingsuren : vanaf 8u30 (het is 7u45).

Ik neem de fietstas af, duw de fiets een eindje vooruit en terug, het geluid blijft. Bij nadere inspectie blijkt er een kanjer van een spijker in mijn achterband binnengedrongen die tegen het spatbord tikt. Als ik hem verwijder, loopt de band leeg.
Er zit niets anders op dan vier straten ver te voet naar huis te stappen, de hoogst noodzakelijke bagage over te laden in een rugzakje en er met de Sportslady van door te racen.
Manlief brengt de Light Speed naar de fietsen-maker. Vanavond is de fiets opnieuw rijklaar.